7.30.11 Hoe zijn gitaarakkoorden opgebouwd?
Wil je weten hoe gitaar akkoorden tot stand komen bekijk de les en download vele gitaar akkoorden schema's en leer hoe de toonsoort tot stand komt. Bij akkoorden hebben we te maken met intervallen. Hier wordt uitgegaan dat de 'root' of begin noot een 'A' is. A-Toonladder A B C# D E F# G# A B C# D
1 2 3 3 5 6 7 8 9 10 11 De nummers die onder de akkoorden staan komen overeen met de nummers boven in de A-toonladder. Een b naast de cijfers staat voor een mol (b) en de hashtag staat voor een kruis (#) deze tonen worden dus verhoogd of verlaagd met een halve toon. Standaard akkoorden:
major [A]: 1 3 5 A C# E
minor [Am]: 1 3b 5 A C E
seventh [A7]: 1 3 5 7b A C# E G
minor seventh [Am7]: 1 3b 5 7b A C E G
major seventh [Amaj7 or AM7]: 1 3 5 7 A C# E G#
Uitbereiding:
sixth [A6]: 1 3 5 6 A C# E F#
minor sixth [Am6]: 1 3b 5 6 A C E F#
augmented [A+]: 1 3 5# A C# E#
augmented 7th [A7+]: 1 3 5# 7b A C# E# G
diminished [Adim]: 1 3b 5b A C Eb diminished 7th [Adim7 or Ao]: 1 3b 5b 7bb A C Eb Gb
1 3b 5b 6 A C Eb Gb
seventh (flatted fifth) A7(5b): 1 3 5b 7b A C# Eb G
minor 7th (flatted 5th) Am7(5b): 1 3b 5b 7b A C Eb G
ninth [A9]: 1 3 5 7b 9 A C# E G B
minor ninth [Am9]: 1 3b 5 7b 9 A C E G B
major ninth [Amaj9 or AM9]: 1 3 5 7 9 A C# E G# B
eleventh [A11]: 1 3 5 7b 9 11 A C# E G B D diminished 9th [Adim9]: 1 3 5 7b 9b A C# E G Bb
added ninth [A(9) or A(2)]: 1 3 5 9 A C# E B (A B C# E) added fourth [A(4) or A(11)]: 1 3 5 11 A C# E D
suspended [Asus or Asus4]: 1 4 5 A D E
suspended 9th [Asus9 or Asus2]: 1 2 5 A B E (A E B) 7th suspended 4th [A7sus or A7sus4]: 1 4 5 7b A D E G 7th
suspended 9th [A7sus2 or A7sus9]: 1 2 5 7b A B E G
fifth [A5 or A(no 3rd)]: 1 5 A E X/Y Betekent "een X Akkoord met een Y in de bas".
Soms is het Y gedeelte een combinatie van het X akkoord.
C/D is een C akkoord met een D bass noot (xx0010)
A/B is een A akkoord met een B bass noot (x22220)
G/D is een G akkoord met een D bass (xx0003)
En zo verder
Gitaar akkoorden schema's: Je kunt het onderverdelen in: Akkoordenschema's en hoe komt een de toonsoort tot stand. Toen ik 5 jaar geleden begon met de banjo type Bluegrass, had ik nul kennis van muziek. Een boer uit Zeijen vertelde me, dat als ik iets wilde bereiken met die banjo, dan moest ik me daar eerst in verdiepen. Dus eerst de gitaar akkoorden uitgevogeld, daarna omgezet naar bluegrass akkoorden. Echter de bluegrassbanjo had een noest in de hals en speelde daardoor erg zwaar. Vervolgens een tenorbanjo gekocht, andere akkoordenschema etc. Ook die gemaakt, daarna kreeg ik een stukke bandoline, die gerepareerd en ook daar een schema van gemaakt. etc. Houdt je van de straat Gitaar Akkoorden schema's Een must voor iedere gitarist! Gitaar akkoordenschemas in ritme Gitaar akkoordenschemas Bandoline & Banjo Succes! Met speciale dank aan Frits Hoekstra Vorige les | Menu gevorderden gitaarles 7 | Volgende les