Welkom, Gast. Alsjeblieft Log In of Registreer
YaBB - Yet another Bulletin Board

HomeHelpZoekLog InRegistreerPM aan admin  

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af
capo (Gelezen 1185 maal)
Gerard Hoensbroek
GT Master Member
Niet aangemeld

Schatje hŤ, alleen die
koffer

Hoensbroek
Geslacht: male
capo
08.03.2011 om 23:16:23

Ik had altijd het idee gehad dat als je een capodasterke gebruikt, je eerst met open snarern moet stemmen en dan de capo plaatsen. Totdat ik van iemand hoorde dat hij een capo niets vond omdat het zo vals klonk als hij speelde. En wat blijkt doordat je een capo er op zet worden alle snaren ingedrukt en dat betekent dus dat de snaren niet meer in tune zijn. Dus: capo erop en dan stemmen, 't is wel verstandig om ervoor te zorgen dat de gitaar open ook redelijk gestemd is, hoef je maar ietsjes bij te draaien bij de capo. En wees niet bevreesd over nootnamen (zou natuurlijk wel het ultieme zijn), je zit altijd wel in de buurt dus ietsjes bijdraaien totdat† ie goed is.
En jawel, zelfs bij mij klinkt het nu beter
Naar boven

Ik amuziekeer me 'n

IP Gelogd

Mark_B
GT Senior Member
Niet aangemeld

Singer-Songwriter

Sappemeer
Re: capo
Reageer #1 - 12.03.2011 om 17:39:21

Klopt, maar on-stage heb je er geen bal aan want er is geen plubliek wat er op zit te wachten dat jij na elk nummer gaat stemmen Knipoog
Naar boven

IP Gelogd

Gerard Hoensbroek
GT Master Member
Niet aangemeld

Schatje hŤ, alleen die
koffer

Hoensbroek
Reageer #2 - 12.03.2011 om 18:21:05

Speel jij dan op een vals gestemde gitaar voor publiek? Ik bezoek al jaren diverse concerten van gitaristen die bijna bij elk nummer van gitaarstemming wisselen en ik vind dit het minst erge, vooral als ze het geluidsloos doen. En met mij meerdere, liever een goed gestemde gitaar dan een valse.
Irritanter vind ik de geluidstechneuten, die als de zaal al vol is, constant lopen te one, two, threeŽn uit aandachtstrekkerij.
Naar boven

Ik amuziekeer me 'n

IP Gelogd

Mark_B
GT Senior Member
Niet aangemeld

Singer-Songwriter

Sappemeer
Reageer #3 - 13.03.2011 om 12:39:24

Geluidstechnici zijn ook aan apart slag volk. En er zit natuurlijk een verschil tussen een valse gitaar en een gitaar die een beetje scherp gestemd is.

Ligt er ook een beetje aan wat voor een concert bezoekt. Ik speel voornamelijk slaggitaar en merk dat na een optreden mijn gitaar amper ontstemt is, als ik een hele avond solo gitaar speel moet ik on-stage 4x stemmen. Grijns
Naar boven

IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af